Peter Friedl
In veel werken, van La Bohème (1997) en Peter Friedl (1998) tot Report (2016) en Teatro Popular (2016-17), refereert Friedl aan de geschiedenis van het theater en de theatraliteit.
Toen Friedl in 1998 door het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel (Bozar) gevraagd werd voor een overzichtstentoonstelling, stelde hij slechts één werk voor. Hij vroeg zestien personeelsleden van het museum - van directeur tot elektricien - een dier te kiezen dat ze zelf zouden willen zijn en om er een naam voor te bedenken. Er werden dierenpakken gemaakt, in volwassen en kindermaten, die uitgestald werden in de tentoonstellingsruimte, als een uitnodiging voor het publiek om zich te verkleden en te spelen. Op de muren werden de namen opgelijst die de personeelsleden gegeven hadden aan hun dieren.
In Peter Friedl nam de bezoeker of het personeelslid de rol aan van acteur en vormde de instelling het schouwtoneel. Verhalen, identificatie en performance vormen de basis van dit project. Door de instelling in een tijdelijke zoo te transformeren, bevraagt Friedl de mechanismen van kunst in haar hedendaagse, institutionele context. Hij bevraagt en onderzoekt ook het concept en de mogelijkheden van een ‘retrospectieve tentoonstelling’.
Over de artiest
Kaart
40 kunstenaars uit 18 landen brengen 60 kunstwerken op 16 binnen- en buitenlocaties naar Kortrijk.
Kaart